Pysselbild

Pysselscouter fnös pappa något när min lillebror förklarade att han idag inte vill åka till vår närliggande by för att gå på missionskyrkans scoutkår. Pappa fick uppleva äventyr genom hike och övernattning i alla väder, min lillebror fick göra julkort, påskkort och alla andra kort och när de faktiskt skulle ge sig ut utomhus, ut på vandring och övernattning blev den mindre lyckad och slutade med att de fick sova inomhus istället för i tält. Pysselbild är det ord som dyker upp i mitt huvud när jag har flytt kaoset i bildsalens nedervåning till den lugna övervåningen. Framför mig på bordet ligger en sax, lim och färgat papper. Pysselbild eller också ibland, flummbild. Likt pysselscouterna går vi omvägar. De är i ett rum och klipper tomteluvor, syftet är troligtvis att barnen ska ha det roligt tillsammans och säkert har det också ett pedagogiskt syfte, att lära barnen att samarbeta. Säkert fnissar barnen och har jätteroligt, men jag tror att de hade haft ännu roligare och fått en större upplevelse av att bara ta sina jackor och gå ut på en stjärnexpedition. Av svart papper klipper jag ut Jimmie Åkessons hår, propaganda är uppgiften och jag får ingen struktur i någonting. Vi går enorma omvägar för att lära oss, missförstå mig inte jag har valt rätt program och jag älskar att stå där i bildsalen och vara kreativ. Men jag ser också att det finns en problematisk syn kring bildundervisning. Jag vet att jag hade lärt mig mer av att min bildlärare ställer upp ett stilleben och jag vet var jag hade ställt det. Vid de stora fönster där solen lyser in och ljuset hade kunnat leka fritt över frukterna och vasernas struktur. Problemet är att man är naiv i sin syn på att skapa ett bra uttryck i bild, vi får uppgifter som syftar till att lära oss detta men det är ingenting man kan förvänta sig av gymnasielever och särskilt inte då de inte fått lära sig grunderna i bildskapande. Inte heller har man pratat om teckning och målning som ett hantverk vilket kräver enormt mycket tid att behärska. Jag tänker på Picasso, det finns en anledning till att hans tidigare verk var mycket mer naturalistiska än hans senare. För att gå ifrån regler, måste man ha lärt sig reglerna till fullo.
 
Därför finns det en stor motsättning i att vår bildlärare ger oss en uppgift som syftar till att vi ska lära oss att förenkla bilder genom att enbart få klippa ut papper och klistra ihop till en bild, innan vi lärt oss att skapa en riktigt bra naturalistisk bild. Att få ett uttryck i bild är något sällsynt och riktigt så tycker inte jag att det behandlas på min gymnasieskolas bildundervisning. Likt missionskyrkans scouter behandlar sin tro som det heliga, behandlar ägarna av den problematiska synen på bildskapande kreativiteten som något heligt. Jag tror att det är det som har skapat ett undervisningsrum utan de krav och den respons som man ser under en svenska eller mattelektion. "Vi får inte döda barnens kreativitet, allt är rätt", nej allt kan inte vara rätt. Jag säger inte att konst ska vara stelt eller efter mall. Men du kan faktiskt inte vara Picasso innan du kan ditt hantverk till fullo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag skriver om feminism och socialism. Målar tavlor när jag har lust, älskar litteratur och drömmer om att bli författare och konstnär på samma gång.
Välkommen till min blogg



RSS 2.0